Promocja hotelu w internecie. Wiedza, szkolenia, warsztaty.

Warsztaty w hotelu

Spotkanie poświęcone promocji Twojego obiektu. Więcej »

Raport online

Analiza sytuacji marketingowej Twojego hotelu. Więcej »

Nowa strona hotelu

Koordynacja działań przy prawidłowej budowie strony. Więcej »

Stała współpraca

Regularne wsparcie merytoryczno - operacyjne. Więcej »

Rok 2011 to błyskotliwa kariera TripAdvisora i Bookingu. Rosną nam liderzy?

27 grudnia 2011, kategorie: Serwisy i portale    

Warto zwrócić uwagę na październikowy Megapanel. W kategorii „turystyka” TripAdvisor znalazł się na 11 pozycji, z ponad 470 tysiącami użytkowników. To najwyższa jak dotąd pozycja tego serwisu w Polsce. Czy szykuje nam się kolejna zachodnia gwiazda?

Na świecie pozycja TripAdvisora jest oczywista i niepodważalna. To gigant – i niewiele zmienią problemy z fałszywymi opiniami, zbiorowymi pozwami rozczarowanych hotelarzy czy wyciekami danych. Niedawno właściciele serwisu ogłosili debiut na NASDAQ, zyskując wycenę na poziomie 4 miliardów dolarów. Wszystko wskazuje na to, że strategią TripAdvisora nie będzie rozwój. Będzie nią ekspansja.

Kiedy pierwszy milion?

Polska wersja serwisu pojawiła się gdzieś w okolicach początku roku 2010. Przez kolejnych kilka miesięcy strona pilnie pracowała na swój sukces, w sierpniu 2010 wskakując do pierwszej dwudziestki Megapanelu. W roku 2011 TripAdvisor zamieszał już na poważnie, zwiększając swój zasięg nawet do 3,4%. To drugi – obok Bookingu – serwis ważny dla hotelarzy, który w tym roku zrobił błyskotliwą karierę na naszym rynku.

TripAdvisor w Polsce - rok 2011 według Megapnel

Spójrzcie na dynamikę wzrostu. W sierpniu 2010 TA miał 381 000 użytkowników z zasięgiem na poziomie 2,1% Rok później – 613 000 użytkowników i 3,3% zasięgu. Jeśli ten trend się utrzyma, latem 2012 TripAdvisor przekroczy granicę 800 000 użytkowników, co pozwoli mu na stałe zadomowić się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych serwisów turystycznych w naszym kraju. A to wszystko bez ani jednego pracownika w Polsce!

Spróbujmy wykonać małą prognozę. Przyrost roczny liczby użytkowników TA w Polsce, na podstawie danych Megapanelu, wynosi średnio 31%. Gdyby ta dynamika utrzymała się na takim poziomie, wyniki TripAdvisora w 2012 wyglądałyby następująco:

TripAdvisor w Polsce - prognoza na rok 2012

Zastanawiam się, czy te wyniki nie będą lepsze. Wszystko wskazuje bowiem na to, że TripAdvisor jest naszym turystycznym Facebookiem: po dużym sukcesie na zachodnich rynkach stał się marką rozpoznawalną również w naszym kraju, szybko zwiększając zasięg. W roku 2012 na pewno wrócę do tego wykresu. Sprawdzimy, na ile moja prognoza była precyzyjna 🙂

Booking też rekordowy

Jeszcze szybciej rośnie Booking, który w lipcu 2011 przekroczył magiczną granicę miliona użytkowników. Rok 2011 dla tego serwisu był w Polsce rekordowy – wzrost był gigantyczny, szczególnie w porównaniu z wynikami za ubiegły rok. Trzeba jednak pamiętać, że Booking od dawna pompuje potężne pieniądze w kampanie SEM. Jest też promowany w Google Maps i Google Hotel Finder.

Booking.com w Polsce - rok 2010 i 2011

Hotelarze na współpracę z Booking.com są skazani. Co więcej – wygląda na to, że polska kariera tego serwisu dopiero nabiera rozpędu. Na horyzoncie nie widać jakiejkolwiek realnej konkurencji – jedynie Google ze swoim Hotel Finder jest w stanie szybko zdobyć zasięg, jeśli zdecyduje się stworzyć własną platformę rezerwacyjną, odpowiednio ją promując.

Wnioski?

Co te wzrosty oznaczają dla hotelarzy? Krótko mówiąc – sporo pracy. Monitoring treści generowanych przez oba serwisy jest już koniecznością. Za chwilę będzie nią aktywne zarządzanie reputacją obiektu – szczególnie na TripAdvisorze, gdzie nasza pozycja zależy od wielu ciekawych czynników. Jakich? O tym m.in. niebawem na Marketinghotelu.pl

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!