Promocja hotelu w internecie. Wiedza, szkolenia, warsztaty.

Warsztaty w hotelu

Spotkanie poświęcone promocji Twojego obiektu. Więcej »

Raport online

Analiza sytuacji marketingowej Twojego hotelu. Więcej »

Nowa strona hotelu

Koordynacja działań przy prawidłowej budowie strony. Więcej »

Stała współpraca

Regularne wsparcie merytoryczno - operacyjne. Więcej »

Roomkey – hotelowi giganci łączą siły

12 stycznia 2012, kategorie: Serwisy i portale    

Stało się – sześć światowych sieci hotelowych postanowiło stworzyć wspólną wyszukiwarkę hoteli. To ewidentna i ambitna odpowiedź na Hotel Finder od Google. Czy udana?

Niedawno pisałem, że jednym z największych wyzwań hotelarzy roku 2012 będzie przekonanie użytkowników o unikalności oferty na własnej stronie internetowej. Branża musi reagować na rosnącą popularność systemów rezerwacyjnych i porównywarek – zrywają one lojalność gości, prowadząc dość agresywną politykę wywierania presji na jak najniższą cenę.

Oto klucz

Wygląda na to, że pierwszy duży krok został zrobiony. Sześć wielkich sieci: Hilton, Choice, Hyatt, InterContinental, Marriott oraz Wyndham stworzyło serwis Roomkey, czyli zgrabną wyszukiwarkę hoteli związanych z nimi marek (łącznie jest ich ponad 20 tysięcy!). Nad wszystkim czuwa John Davis, który na swoim koncie ma choćby system GDS Pegasus.

Roomkey sprawia dobre wrażenie. Widzimy nienaganną i przejrzystą grafikę, dobrą architekturę informacji i kilka najważniejszych funkcjonalności, czyli możliwość sortowania wyników w oparciu o standard hotelu, cenę oraz odległość od centrum. Krótko mówiąc – bardzo wysoki poziom. Sam proces wyszukiwania również działa bardzo sprawnie. Nic dziwnego: oparty został na zakupionej wcześniej, sprawdzonej technologii serwisu Hotelicopter. I faktycznie oba systemy wyglądają bardzo podobnie. A John Davis tak mówi o projekcie:

Proces podejmowania decyzji o rezerwacji pokoju bywa skomplikowany. Nikt jednak nie rozumie go lepiej, niż sami hotelarze. W przyszłości zaoferujemy naszym użytkownikom możliwość planowania całej podróży, dzielenia się wrażeniami ze znajomymi lub pytania ich o radę. Wszystko w jednym miejscu.

Takie pomysły już były

Jak słusznie wskazuje Tnooz, idea łączenia sił w naszej brażny nie jest nowa. Już w roku 2001 trzy europejskie sieci – Hilton, Accor i Forte – uruchomiły serwis AndBook, który jednak okazał się porażką. Projekt nie trafił w swój czas – rynek internetowy przeżywał wówczas pierwszy poważny kryzys, podobnie jak rynek turystyczny (po atakach na USA 11 września).

Kolejny tego typu projekt – Travelweb (uruchomiony niemal przez tym samych graczy, co Roomkey) – w roku 2004 wykupiony został przez Priceline, a następnie wchłonięty przez tę markę. Ciekawe, że te doświadczenia nie zniechęcają właścicieli sieci. Sytuacja jest jednak niezwykle poważna – Google rośnie w siłę, a jego Hotel Finder swym zasięgiem już niebawem może zostawić wszystkich daleko w tyle.

John Davis podkreśla jednak, że pomysł na Roomkey powstał jeszcze przed uruchomieniem Hotel Finder. Powodem nie były plany Google, a rosnące koszty dystrybucji pokoi hotelowych w internecie (czytaj: agresywną politykę systemów rezerwacyjnych).

W czym więc problem?

Szczerze mówiąc – Roomkey w obecnej formie jest dla mnie rozczarowaniem. Dlaczego? Spójrzcie na proces rezerwacji. Po wyborze hotelu jesteśmy przenoszeni na stronę obiektu, gdzie czeka nas…moduł rezerwacyjny. Na każdej stronie inny, nie zawsze znany, nierzadko mało funkcjonalny. To może zniechęcać – przecież na Booking hoteli jest znacznie więcej, a booking engine tylko jeden.

Ciekawostka: konkurent Google korzysta z map Google

Jeśli więc możliwość dokonywania rezerwacji nie będzie się odbywać już z poziomu Roomkey, serwis nie będzie miał szans sukces. Co więcej – na swoich stronach wszystkie biorące udział w projekcie sieci powinny zaimplementować booking engine właśnie w formie modułu Roomkey. Tylko taka, potężna cross promocja ma szansę zainteresować kogoś więcej poza obecnymi gośćmi lojalnościowymi.

Poczekamy – zobaczymy. Tym bardziej, że John Davis zapowiada kolejne funkcjonalności. Już niedługo na Roomkey powinny pojawić się opinie o hotelach, zaś w marcu planowana jest duża kampania promująca serwis. Ciekaw jestem statystyk i mimo wszystko trzymam kciuki za tego typu inicjatywy.

Przeczytaj poprzedni wpis:
QR w marketingu hotelu – za i przeciw

Kody QR nie są nowością - taki sposób zapisu informacji opracowano już w roku 1994. Kariera technologii przyśpieszyła jednak dopiero...

Zamknij

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!