Promocja hotelu w internecie. Wiedza, szkolenia, warsztaty.

Warsztaty w hotelu

Spotkanie poświęcone promocji Twojego obiektu. Więcej »

Raport online

Analiza sytuacji marketingowej Twojego hotelu. Więcej »

Nowa strona hotelu

Koordynacja działań przy prawidłowej budowie strony. Więcej »

Stała współpraca

Regularne wsparcie merytoryczno - operacyjne. Więcej »

Facebook dla hotelu – kilka strategii

17 czerwca 2013, kategorie: Hotel na Facebooku, Strategie i Case Study    

O Facebooku jako narzędziu stymulowania sprzedaży mówi się już od kilku dobrych lat. Wydaje się, że jako hotelarze powoli przechodzimy z etapu „czy warto” do etapu „jak”. Sprawdźmy więc kilka przykładów strategii social media dla branży turystycznej.

Takich przykładów wciąż jest mało. W naszym kraju bierze się to z niewielkiej ilości udanych kampanii. Ba, liczba wszystkich kampanii jest wciąż bardzo mała. Hotelarze wciąż nie są skłonni inwestować w social media, niewielu z nich decyduje się na zatrudnienie profesjonalnej agencji.

Z kolei współpraca z takimi agencjami zbyt często kończy się rozczarowaniem. Dlaczego? Problemem jest brak dobrej strategii (co jest winą również hotelu), zbyt wysokie koszty obsługi, no i brak zadowalających efektów sprzedażowych. Krótko mówiąc: często obie strony mają zupełnie inne oczekiwania wobec efektów prowadzonych działań. Hotelarze chcieliby „tu i teraz”, agencje zakładają najczęściej dłuższą perspektywę. I jeszcze jedno: branża hotelarska, jeśli chodzi o social media, jest naprawdę sporym wyzwaniem.

Kilka przykładów

Agencja A Couple of Chicks opublikowała dokument prezentujący kilka przykładów promocji hoteli w social media związanych z branżą turystyczną. Oto ona. A poniżej moje małe podsumowanie i kilka wniosków:

Poznaj swojego gościa i odpowiednio zdefiniuj wątki komunikacji

To podstawa każdej kampanii social media. Nie dasz rady komunikować się z każdym segmentem. Wybierz ten, na którym zależy ci najbardziej. Tak dobieraj komunikaty, aby były spójne i interesujące dla konkretnej grupy. Puro Hotel na swym Fan Page publikuje (lub robi to za niego agencja) zdjęcia lub obrazki kierowane do młodych. Z nadzieją, że fani będą je „puszczać dalej”, promując w ten sposób obiekt wśród swoich znajomych.

Wybierz odpowiednie kanały, buduj świadomość i zdobywaj zasięg

Strategia social media – jeśli ma być skuteczna – nie może koncentrować się wyłącznie na Facebooku. I nie myślę tutaj tylko o serwisach typu Twitter czy Pinterest – wiem, jak rzadko hotelarze mają czas na obecność w czymś więcej niż FB. Chodzi raczej o wspieranie kampanii social media również w materiałach offline (ulotki, wizytówki, faktury, klucze do drzwi, plakaty, ekran TV) lub online (strona hotelu, newslettery, sygnaturki mailowe). Zastanów się, jak często i w jaki sposób możesz wysłać komunikaty do swoich gości.

Gwarantuj jakość i angażuj fanów

Specjaliści powtarzają to bardzo często: nie koncentruj się na pomnażaniu liczby fanów. Twoim priorytetem powinno być wzbudzanie zaangażowania. Tylko ono może sprawić, że internauta poważnie zastanowi się nad przyjazdem lub powrotem do hotelu. Co więcej: znacznie taniej i łatwiej jest zachęcić gości przebywających w hotelu do polubienia twojego Fan Page. Pomyśl najpierw o tym. W tym sensie Fan Page może sprawdzić się jako skuteczny element programu lojalnościowego. Lub go zastąpić w całości.

Viral kosztuje?

Viral – to pozytywny zkomunikat wirusowy, który rozprzestrzeni się zgodnie z efektem „kuli śniegowej”. Marzenie każdego social media managera. Jeśli przeanalizujemy przykłady z prezentacji „A Couple of Chick”, zauważymy, jak często kampanie oparte były na elementach, które zwyczajnie kosztują:

  • Nagrody w konkursach
  • Reklama na Facebooku
  • Materiały drukowane i ich projekty

Działania na Facebooku powinny więc odbywać się dwutorowo – z jednej strony mamy jakiś pomysł, z drugiej – jego promocję. Nie można liczyć na to, że publikowane przez nas zdjęcia, wpisy, ankiety, pytania, konkursy będą rozprzestrzeniały się w social media lotem błyskawicy. Nie jesteśmy producentem modnej odzieży czy operatorem komórkowym.

Nie stać nas (najczęściej) na agencję, która za błyskotliwe pomysły (a więc coś więcej niż tylko codzienne wrzucanie „postów”) będzie rządać wynagrodzenia na poziomie kilku tysięcy miesięcznie. Dlatego nasze pomysły warto regularnie wspierać reklamą – choćby w postaci dobrze targetowanej kampanii PPC na Facebooku czy usługą „promowanych postów”.

O tym, jakie tu mamy możliwości, napiszę już niebawem.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Google Business Photos – może się przydać hotelarzom

Google uruchomiło polską wersję swojej usługi Business Photos. To rozszerzenie znanego dotychczas Google Street View. Nowej usłudze powinni przyjrzeć się...

Zamknij

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!