Promocja hotelu w internecie. Wiedza, szkolenia, warsztaty.

Warsztaty w hotelu

Spotkanie poświęcone promocji Twojego obiektu. Więcej »

Raport online

Analiza sytuacji marketingowej Twojego hotelu. Więcej »

Nowa strona hotelu

Koordynacja działań przy prawidłowej budowie strony. Więcej »

Stała współpraca

Regularne wsparcie merytoryczno - operacyjne. Więcej »

Sprzedaż na stronie hotelu: analiza wielokanałowa

18 maja 2012, kategorie: Strategie i Case Study, Strona hotelu    

To temat, o którym w marketingu dyskutuje się coraz częściej. W jaki sposób hotel może wykorzystywać analizę wielokanałową oraz co to właściwie jest?

Krótko mówiąc: to zbiór danych, które pozwalają nam dokładnie śledzić udział poszczególnych kanałów komunikacji marketingowej w sprzedaży na stronie hotelu. Analiza wielokanałowa pokazuje nam więc z iloma oraz z jakimi informacjami zetknął się użytkownik przed podjęciem decyzji o rezerwacji.

Przykład?

Jan Kowalski dokonuje rezerwacji na stronie hotelu – świetnie! Dzięki Google Analytics identyfikujemy źródło, z którego Jan dotarł na naszą stronę. Przypuśćmy, że była to wyszukiwarka Google. Zgodnie z filozofią „Last Click” (ostatniego kliknięcia) to właśnie guglom przypisujemy wartość rezerwacji – ciesząc się, że pieniądze wydane na pozycjonowanie przynoszą skutek.

Potem jednak sprawdzamy opcję „Ścieżki wielokanałowe” w Google Analytics. Okazuje się, że zanim Jan wpisał nazwę naszego hotelu w Google, otrzymał od nas newsletter lub był na Fan Page hotelu. Wówczas również te kanały komunikacji będą miały swój udział w dokonanej rezerwacji. I to jest właśnie analiza wielokanałowa.

Google proponuje kilka podstawowych kanałów poddanych analizie:

  • Wyszukiwanie w Google
  • Przejście bezpośrednie na stronę
  • Kliknięcie w link do strony
  • Reklama w wyszukiwarce
  • Newsletter
  • Media społecznościowe

Powyższe statystyki dotyczą sześciu konwersji. Dwie z nich były „wspomagane” – a więc ich źródłem były więcej niż jeden kanał komunikacji marketingowej. Jak widzimy – ścieżka obu wspomaganych konwersji była taka sama (Facebook – wejście bezpośrednie). Cztery pozostałe konwersje to wynik przesłanego newslettera lub wyszukiwania organicznego. W tym przypadku nie pojawił się żaden inny kanał.

Do czego to się może przydać?

Dzięki analizie wielokanałowej możemy zerwać z dotychczasową filozofią oceny prowadzonych działań z perspektywy „ostatniego kliknięcia”. Mamy szerszą wiedzę na temat źródeł biorących udział w konwersji, a więc – po prostu – generujących nasze pieniądze.

Może się okazać, że niedoceniane przez nas dotychczas źródła (np. Facebook) dość regularnie biorą udział w konwersji na naszej stronie – w tym przypadku warto kontynuować obecność hotelu w mediach społecznościowych.

Inny przykład: przesłany newsletter nie tylko wygenerował konwersje jako „last click”, ale również brał udział w kilku dodatkowych konwersjach – wówczas należy inaczej spojrzeć na zwrot z tej inwestycji. Będzie większy.

Danych jest więcej

No właśnie. Analiza wielokanałowa w Google Analytics prezentuje nam najpopularniejsze ścieżki konwersji, ich długości, czas między zetknięciem się użytkowników z poszczególnymi kanałami itp.

Warunki?

Tutaj zaczynają się schody. Aby mieć dostęp do analizy wielokanałowej, należy:

  • Zainstalować Google Analytics
  • Skonfigurować cel strony…
  • …lub zainstalować moduł E-Commerce Google Analytics

Warto jednak poświęcić trochę czasu na powyższą układankę – pozwoli nam bowiem identyfikować te źródła, które przynoszą nam najwięcej rezerwacji. O tym, jak to zrobić, mówię podczas szkoleń wewnętrznych, na które zapraszam.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Hotel a systemy rezerwacyjne: jak walczyć?

W najnowszym wywiadzie Max Starkov mówi o sposobach, dzięki którym hotel może marketingowo powalczyć z systemami rezerwacyjnymi.

Zamknij

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!