Hotelowe newslettery – kiedy je wysyłać?
W poprzednim poście pisałem o badaniach, według których wciąż jedną z najskuteczniejszych form komunikacji marketingowej jest zwykły email. Hotele niemal obowiązkowo powinny utrzymywać tego typu relacje z potencjalnymi lub byłymi gośćmi. Tylko kiedy dokładnie warto newslettery wysyłać?
Na to pytanie odpowiada kolejne badanie, przeprowadzone w pierwszym kwartale tego roku przez amerykański oddział serwisu email-marketingowego Get Response. Skala była spora – przeanalizowano ponad 20 milionów wysyłek – głównie pod kątem najbardziej skutecznych godzin w ciągu dnia.
Skuteczność oceniano na podstawie dwóch podstawowych dla email marketingu wskaźników: Open Rate oraz CTR. Kilka wniosków prezentuję poniżej, wszystkie znaleźć można na załączonej infografice, którą znalazłem w serwisie Marketingsherpa.com.
W ciągu pierwszej godziny od wysyłki newslettery notują największą liczbę otwarć – około 23%. Liczba ta spada w drugiej godzinie do poziomu 9%, w kolejnej do 6%. Pamiętajmy, że są to statystyki. W teorii nie możemy zakładać, że email przesłany o szóstej rano zaliczy w pierwszej godzinie Open Rate na poziomie 23%. Dlatego warto identyfikować najskuteczniejsze godziny w ciągu dnia.
Największe serwisy horyzontalne (Onet, WP itp.) wysyłają mailingi reklamowe w okolicach północy. To powoduje, iż otwierając skrzynkę nad ranem zostajemy zarzuceni spamem. Jeśli znajdzie się tam newsletter hotelu, istnieje niebezpieczeństwo, że wyląduje w koszu wraz z innymi reklamami – bez czytania.
Badania potwierdzają taką tezę. Największy Open Rate notowano w godzinach popołudniowych: między godziną 12.00 a 18.00 (10%). CTR dla newsletterów wysyłanych w tym czasie oscylował wokół 2,22% – czyli trzymał średnią. Najwięcej otwarć notowano w okolicach godziny 15.00 – być może siedząc w pracy myślimy już wtedy od wyjściu, podsumowujemy dzień, zaglądamy ostatni raz do skrzynki. Przed południem topową godziną jest ósma – dziewiąta.
Planować. Starajmy się nie dopuścić do tego, aby email hotelu wysłany był na długo przed topowymi godzinami w ciągu dnia. Popularne systemy mailingowe pozwalają planować wysyłkę – tutaj więc nie powinno być problemów.
Spróbujmy też eksperymentować z popołudniami. Może uda się uniknąć „porannych korków” w skrzynce mailowej, a co za tym idzie – traktowania maili jako zbędnego spamu, który automatycznie ląduje w koszu.
Eksperymentujmy z wysyłkami. Jeśli prowadzimy komunikację z gośćmi lojalnościowymi hotelu, prawdopodobnie będziemy korzystać z ich prywatnych adresów mailowych. Kto wie – może topowe godziny będą tu zupełnie inne, np. wieczorem? Spróbujmy wysłać maile rano, po południu oraz właśnie wieczorem. W ten sposób dowiemy się, kiedy najczęściej nasi goście sprawdzają prywatne skrzynki.
Wysyłając mailing hotelowy do klientów biznesowych sprawdźmy wyniki dla godziny 9.00 oraz 14.30 lub 15.00. Porównajmy je i wyciągnijmy wnioski. Pamiętajmy – każdy dodatkowy procent CTR zwiększa szansę na zainteresowanie naszą ofertą.
Cała infografika dostępna jest w serwisie Marketingsherpa.com