Facebook nie sprzedaje. Znowu.
Agencja Forrester opublikowała raport z badań nad zachowaniami konsumenckimi 77 000 osób w sieci. Kolejny raz okazało się, że najskuteczniejsze narzędzia marketingu online właściwie od lat się nie zmieniają. Przy okazji dostało się Facebookowi.
Raport zatytułowany jest „The Purchase Path of Online Buyers in 2012„, skupia się na analizie procesów zakupowych reprezentowanych przez konsumentów w sieci. Wyniki nie zaskakują, ponieważ kolejny raz okazuje się, że:
- Najskuteczniejszym narzędziem pozyskiwania nowych klientów jest reklama w wyszukiwarkach
- W przypadku podtrzymywania relacji ze stałymi klientami najlepiej sprawdza się email marketing
Kolejny wniosek dotyczy mediów społecznościowych. Według raportu nie są to istotne źródła transakcji realizowanych online. Patrząc na poniższy wykres powinienem użyć mocniejszego słowa: social media nie sprawdzają się w e-commerce kompletnie.
Dlaczego więc tyle się mówi o Facebook marketingu? Bo to nowe, niezwykle dynamiczne zjawisko. Fenomen, na który marketerzy nie znaleźli jeszcze dobrego pomysłu. To samo dotyczy hotelarzy – bardzo często wydajemy pieniądze na Facebooka lub poświęcamy mu czas, choć nie mamy pojęcia, jak mierzyć skuteczność tego medium. I czy w ogóle taka skuteczność istnieje. Podobno istnieje: w dłuższej perspektywie. Brakuje jednak konkretnych badań lub choćby teorii na ten temat.
Komentujący badania Forrestera Frank Reed twierdzi:
Dlaczego tak mało mówi się o email-marketingu, a nieustannie o social media? Bo email jest jak telewizja. Choć są tacy, którzy mówią, że nikt już jej nie ogląda, ona wciąż doskonale radzi sobie reklamowo. Ona po prostu działa – podobnie jak email marketing i SEM
Podczas swoich wizyt w hotelach często jestem pytany o Facebooka. Nigdy o email marketing. Nieustannie powtarzam: czas poświęcony na social media zainwestuj w budowę wartościowej bazy mailingowej – jeśli jeszcze tego nie robisz. I nieustannie podnoś swoją wiedzę na temat reklamy AdWords hotelu. Bo już za moment większość działań marketingowych Twojego hotelu będzie się opierać właśnie na systemie Google.
Link do raportu: Webprod.forrester.com