TripAdvisor ma już milion użytkowników w Polsce
Sądziłem, że dojdzie do tego dopiero podczas tegorocznych wakacji. Tymczasem już w lutym 2012 TripAdvisor przekroczył magiczną liczbę miliona użytkowników w Polsce. Podobną karierę robi Booking. Co to oznacza?
Karierze obu serwisów przyglądam się z wielką uwagą. Nie bez powodu – to właśnie tam potencjalni goście szukają opinii, recenzji, porównują ceny. A potem? Potem podejmują decyzję i dokonują rezerwacji. I tak jak na początku roku 2011 TripAdvisor odwiedzało miesięcznie niewiele ponad 310 tysięcy użytkowników (miejsce 20 w rankingu MegaPanel), tak w styczniu 2012 liczba ta wyniosła – uwaga – 998 tysięcy! Tym samym TripAdvisor zwiększył swój zasięg z 1,7% do 5,2%, a w rankingu awansował o 15 pozycji. Prawdziwy lot w kosmos.
Pierwszy duży skok TripAdvisora miał miejsce w listopadzie – pisałem o nim na blogu. Zastanawiałem się wówczas, czy mamy do czynienia z jednorazowym wyczynem. Okazało się, że nie.
Wystarczy spojrzeć na najświeższe (póki co) dane. W lutym 2012 TripAdvisor przekroczył barierę miliona polskich użytkowników. Ta sztuka nie udała się póki co Bookingowi (940 tysięcy użytkowników w lutym 2012). Najnowszy ranking najpopularniejszych witryn turystycznych w Polsce wygląda tak:
Zasięg w % | Użytkownicy w tys. | Odsłony w mln | |
rozklad-pkp.pl | 10.2 | 1957.64 | 45.71 |
Grupa Onet.pl – Turystyka | 8.8 | 1701.15 | 21.79 |
Grupa Wirtualna Polska – Orange – Turystyka | 7.5 | 1439.69 | 18.67 |
Grupa nocowanie.pl | 6.2 | 1188.76 | 13.57 |
tripadvisor.com | 5.4 | 1036.53 | 0 |
booking.com | 4.9 | 940.37 | 0 |
Grupa eholiday.pl | 3.8 | 737.43 | 5.86 |
Grupa E-podroznik.pl | 3.6 | 692.32 | 8.27 |
Grupa Gazeta.pl – Turystyka | 3.1 | 591.94 | 9.01 |
Grupa eSKY.pl | 3.0 | 582.78 | 0 |
agoda.com | 2.7 | 516.17 | 0 |
Grupa Fajnewczasy.pl | 1.8 | 354.35 | 6.92 |
gastronauci.pl | 1.8 | 343.44 | 1.69 |
Grupa Meteor24.pl | 1.7 | 329.77 | 0 |
Grupa G+J Polska – Turystyka | 1.6 | 316.73 | 2.15 |
holidaycheck.pl | 1.6 | 301.77 | 9.49 |
Grupa Allegro.pl – Turystyka | 1.4 | 265.77 | 5.51 |
Grupa Travelplanet.pl SA | 1.4 | 273.73 | 0 |
rozklady.pl | 1.4 | 273.04 | 0 |
Grupa Interia.pl – Turystyka | 1.2 | 228.63 | 1.82 |
Znacznie ciekawiej wygląda wykres prezentujący wzrosty TripAdvisora oraz Booking na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy:
Tegoroczne lato zapowiada się więc bardzo ciekawie. Czy TripAdvisor przeskoczy grupę Nocowanie? Biorąc pod uwagę dynamikę wzrostu obu witryn – przeskoczy, i to już niebawem. Kolejne pytania: jakie są możliwości TripAdvisora w naszym kraju? Jak duży zasięg może zdobyć?
Polscy hotelarze często ignorują siłę TripAdvisora. Tymczasem jest to jedno z najważniejszych narzędzi, za pomocą których możemy zarządzać reputacją naszego obiektu w internecie. A jej waga nieustannie rośnie. Od czego więc zacząć?
Zacznij od przejęcia swojego konta w serwisie. Można to zrobić na kilka spososób: podając dane karty kredytowej lub przesyłając komplet dokumentów do siedziby TripAdvisora. Następnie zadbaj o to, aby twój obiekt był optymalnie opisany. Umieść jak najwięcej atrakcyjnych zdjęć. A jeśli masz szczęście plasować się w pierwszej trójce rankingu dla twojego miasta – zastanów się nad usługą Business Listing.
Przede wszystkim jednak: reaguj na opinie. Obserwuj je, odpowiadaj, dziękuj za recenzje pozytywne, wyjaśniaj negatywne. Spraw, aby użytkownicy poczuli się wyróżnieni. Pokaż im, że przywiązujesz dużą wagę do opinii gości. A tych, którzy śpią w twoim hotelu, zachęcaj do dzielenia się wrażeniami na TripAdvisorze.
Jeden z kolejnych wpisów poświęcę temu, w jaki sposób powinno się reagować na negatywne opinie. Łatwo tu bowiem o błędy, które mogą nam przynieść skutki odwrotne do zamierzonych.