Niskie obłożenie hotelu – co robić?
TravelClick opublikował raport, w którym podsuwa kilka pomysłów na walkę z niskim obłożeniem hotelu. To problem niemal wpisany w specyfikę naszej branży. Jak sobie z nim radzić?
W pierwszej części raportu TravelClick przypomina wyniki badań dotyczących współpracy hotelarzy z serwisami sprzedaży grupowej (typu Groupon) – pisałem na ten temat kilka dni temu: Groupon nie przekonuje hotelarzy.
To faktycznie sposób na szybkie wypełnienie pokoi. Problem w tym, że te pokoje nie dadzą nam zarobić. Co w takim razie możemy zyskać? Promocję o dużym zasięgu oraz szansę, że „kuponowicze” do nas wrócą lub będą polecać nasz obiekt. Tylko na ile jest to realne? TravelClick zwraca uwagę na trzy inne metody walki z niskim obłożeniem.
Działania na tym polu mogą być istotne dla hoteli, których segmentacja w sporej mierze opiera się na kliencie korporacyjnym. W jaki sposób możemy promować nasz obiekt? Choćby publikując teksty lub banery reklamowe. W ten sposób możemy przyciągnąć uwagę Travel Agentów dokonujących rezerwacji na interesujący nas termin.
To dostępna w systemie AdWords usługa polegająca na emisji kreacji reklamowych osobom, które odwiedziły naszą stronę, jej konkretny dział lub booking engine w określonym przez nas czasie (maksymalnie w ciągu ostatnich 90 dni).
Świetnie sprawdza się w przypadku tych użytkowników, którzy np. z jakichś przyczyn nie zakończyli procesu rezerwacji na naszej stronie – w ten sposób mamy szansę przypomnieć im się, emitując reklamę o odpowiedniej treści.
Grupy remarketingowe mogą być tworzone w dowolny sposób (język użytkownika, odwiedzany dział itp.). Remarketing to również ciekawy sposób dotarcia do zupełnie nowych gości – możemy bowiem emitować kreacje reklamowe osobom, które wciągu ostatnich 90 dni nie były na naszej stronie.
O kampaniach remarketingowych mówię podczas szkoleń wewnętrznych dla hoteli. Pomagam również prowadzić tego typu kampanie.
A więc „nieprzejrzyste” oferty. Użytkownik serwisu rezerwacyjnego otrzymuje możliwość rezerwacji noclegu w danym mieście w znacznie niższej cenie. O tym, którego hotelu oferta dotyczy, dowiaduje się dopiero po dokonaniu rezerwacji. Ofertami Opaque nazywamy również takie, które obejmują cały pakiet – przelot / przejazd / pobyt. To również sposób na efektywne zastosowanie zniżki.
To wszystko, jeśli chodzi o TravelClicka. Przyznam: rady dość skromne. Warto więc dodać, iż w walce z niskim obłożeniem niezwykle istotne są również:
Obserwuj dane historyczne – w ten sposób zdefiniujesz najgroźniejsze, powtarzające się spadki obłożenia. Pozwoli ci to nie tyle reagować, co przewidywać i planować. Tylko w ten sposób możesz liczyć na skuteczność prowadzonych działań.
Nie chodzi tu tylko o zarządzanie ceną BAR w interesującym nas okresie. Warto pomyśleć o umieszczeniu w serwisach rezerwacyjnych ofert typu Advanced Purchase, pakietów lub zniżek na pobyty kilkudniowe. Wszystko zależy od specyfiki danego segmentu.
Jeśli jesteś w stanie przewidzieć spadek obłożenia, z większą dokładnością zaplanujesz budżet reklamowy – choćby w Google. Jaki jest booking window rezerwacji w poszczególnych segmentach? W którym momencie warto wystartować z kampanią w AdWords? I na jaką skalę ją prowadzić? Co roku testuj możliwości, mierz konwersję podejmowanych działań, analizuj statystyki i twórz swoją bazę wiedzy.
Pomysłów jest mnóstwo. Kolejne – wkrótce na blogu.