Promocja hotelu w internecie. Wiedza, szkolenia, warsztaty.

Warsztaty w hotelu

Spotkanie poświęcone promocji Twojego obiektu. Więcej »

Raport online

Analiza sytuacji marketingowej Twojego hotelu. Więcej »

Nowa strona hotelu

Koordynacja działań przy prawidłowej budowie strony. Więcej »

Stała współpraca

Regularne wsparcie merytoryczno - operacyjne. Więcej »

Pozycjonowanie hotelu – szybka rewizja strategii

04 sierpnia 2013, kategorie: Pozycjonowanie hotelu, Strategie i Case Study    

Płacę za pozycjonowanie mojego hotelu, pozycje w Google rosną, ale nie widzę żadnych efektów sprzedażowych – często właśnie takim wnioskiem dzielą się ze mną hotelarze. Powodów może być kilka.

Vikram Singh na swoim blogu napisał kilka dni temu: złota era pozycjonowania, przypadająca na lata 2000 – 2010, to już przeszłość.

Dziś pierwsze strony wyników wyszukiwania hoteli są nośnikiem mocno reklamowym, promującym największe korporacje (sieciówki dysponujące dużymi budżetami), portale rezerwacyjne (królowie AdWords: Booking, Expedia, HRS) lub produkty Google (Google Plus Local, Google Hotel Finder). Wyniki organiczne nie mają już takiej ekspozycji jak dawniej. Co więcej, Google nieustannie modyfikuje swój algorytm, na podstawie którego owe wyniki powstają. Czy oznacza to, że SEO (Search Engine Optimization, czyli właśnie pozycjonowanie hotelu) również staje się przeszłością? Oczywiście nie – SEO po prostu się zmienia. Coraz szybciej. Singh twierdzi:

Rok 2013 nie należy do złotej ery SEO, nie oznacza to jednak, że hotelarz nic nie może zrobić. „Optymalizuj wszystko” – to moja filozofia

Więc co może być przyczyną słabych efektów pozycjonowania?

Twoja strona docelowa

Pamiętajmy, że nasi potencjalni goście, szukając najlepszej oferty w danej lokalizacji, porównają naszą stronę z kilkoma innymi. Warto sprawdzić jak obiekt wypada na tym tle – otwierając strony znajdujące się w Google w bezpośrednim sąsiedztwie. Czy w ciągu dwóch, trzech sekund jesteśmy w stanie zwrócić na siebie uwagę? Czasem wystarczy do tego bardzo dobre zdjęcie, architektura informacji (przykład: Głęboczek) innym razem krótkie (ale równie atrakcyjne) video (przykład: Dwór Oliwski – z wyłączeniem niepotrzebnej muzyki).

gleboczek-01

Strona budowana w oparciu o popularną filozofię „visual storytelling” – komunikacja za pomocą zdjęć i video.

Nietuzinkowość – to bardzo ważne słowo, które pozwoli ci się wyróżnić. Słaba strona docelowa może zepsuć każdą kampanię AdWords, jest w stanie również zniweczyć najlepszą nawet strategię SEO.

Zły dobór fraz

Przyjmijmy jednak, że strona, na którą zapraszamy potencjalnych gości, jest atrakcyjna. Jedną z najczęstszych przyczyn braku efektów pozycjonowania hotelu jest zły dobór fraz. Jak tego uniknąć? Przede wszystkim: przygotuj własną analizę. Firmy pozycjonujące bardzo często starają się „dorzucić” do umowy kilka mniej popularnych, łatwych do pozycjonowania fraz (np. „konferencje spa”). W ten sposób skracają okres, w czasie którego nie będą mogły wystawić ci faktury (bo mogą dopiero wtedy, gdy znajdziesz się w pierwszej dziesiątce po choćby jednej z fraz znajdujących się w umowie). W efekcie twoje pozycje po frazach rosną, ale efektów brak: bo mało kto wpisuje te frazy w Google.

Korzystaj z AdWords

Jeśli więc otrzymasz zestaw proponowanych fraz – poproś osobę zajmującą się reklamą hotelu w AdWords, aby sprawdziła popularność fraz w Narzędziu Planowania Słów Kluczowych Google. Otrzymasz szacunkową liczbę wyszukań danej frazy w miesiącu. Jeśli liczba ta jest mniejsza od 100 – prawdopodobnie nie warto inwestować w pozycjonowanie. Każdy przypadek należy jednak analizować i oceniać osobno.

adwords-02

Fragment Narzędzia Planowania Słów Kluczowych. Nie warto inwestować w pozycjonowanie ograniczne frazy „konferencje spa” – tylko 20 wyszukań miesięcznie. Zamiast wydawać ponad 100 PLN miesięcznie na SEO, lepiej zainwestować w promocję po tej frazie w AdWords.

Najlepszym narzędziem, które pozwoli ci ocenić potencjał wybranej frazy jest AdWords. Uruchamiając testową kampanię reklamową już po kilku dniach otrzymasz szczegółowe informacje na temat liczby wyszukań, kosztu za kliknięcie, konkurencji itp.

Sprawdź Google Webmaster Tools

To zupełnie darmowe narzędzie, które nadal zbyt często jest ignorowane. Google Webmaster Tools pozwala analizować to, w jaki sposób strona naszego hotelu funkcjonuje w wyszukiwarce Google. Dowiemy się tu m.in:

  • Czy Google zna wszystkie działy naszej strony
  • W jaki sposób Google widzi naszą stronę
  • Ile błędów – zdaniem Google – zawiera nasza strona i jak je poprawić (błędami mogą być np. dublowane tytuły poszczególnych działów)
  • Jakie strony najczęściej linkują do naszej

To tylko niektóre z informacji dostępnych w Google Webmaster Tools. Poprawną konfiguracją tego narzędzia powinna zająć się firma tworząca stronę lub właśnie firma pozycjonująca.

Jedną z najciekawszych statystyk dostępnych w GWT jest zestawienie fraz, po których twój hotel notuje największy ruch organiczny. To właśnie tu sprawdzić możesz skuteczność i miesięczny potencjał pozycjonowanych fraz. Raport przypomina nieco zestawienia, które dostępne są na koncie AdWords. Różnica polega na tym, że Google Webmaster Tools pokazuje nam „listę przebojów” wśród wyników organicznych.

Poniższy przykład prezentuje wyniki dla jednego z obiektów nad jeziorem. Strona interentowa została tak przygotowana, aby Google jednoznacznie wiązał hotel z frazą „jezioro” w różnego typu kombinacjach. Efekt – dla frazy „weekend nad jeziorem” hotel notuje średnią organiczną pozycję między 2 a 3, dzięki czemu generuje ponad 100 wartościowych kliknięć miesięcznie. Przed optymalizacją po frazach związanych z jeziorem nie było żadnych wejść.

webmaster-03

Podsumowując

Jeśli twój obiekt zajmuje wysokie pozycje po wpisaniu fraz, za które płacisz – warto sprawdzić ich pozycję na „liście przebojów” Google organicznego, dostępnej właśnie w Google Webmaster Tools. Może się bowiem okazać, że wydajesz pieniądze na frazę, którą ludzie wpisują w Google rzadko lub wcale. Co więcej – takie zestawienie (wraz z historycznymi spadkami lub wzrostami) otrzymasz od razu – w chwili, gdy zarejestrujesz usługę Google Webmaster Tools i powiążesz ją odpowiednio ze swoją stroną internetową. Pomoże ci w tym firma, która wykonywała stronę lub firma pozycjonująca.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Karuzela Google dla hoteli – tak będzie u nas

W połowie czerwca wyniki lokalne w amerykańskim Google rozbudowane zostały o atrakcyjną "karuzelę" promującą wybrane obiekty. W jaki sposób wybrane?...

Zamknij

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!