Strona internetowa hotelu: najważniejsze działy
W jaki sposób użytkownicy zachowują się na stronie hotelu? Jakie działy odwiedzają najczęściej? Przyjrzyjmy się statystykom kilkunastu polskich obiektów. Wyniki mogą zaskoczyć!
Prosta analiza, jaką przeprowadziłem, ma pomóc w optymalnej konfiguracji strony hotelu. Chodzi o to, aby działy najczęściej wybierane przez potencjalnych gości były po prostu jak najlepiej przygotowane.
O tym, jakie sekcje strony twojego hotelu są najbardziej popularne, powie Google Analytics. W poniższym badaniu chodziło o nieco szerszą perspektywę.
Metodologia
W badaniu wzięło udział 17 polskich hoteli. W zdecydowanej większości były to obiekty resortowe, zlokalizowane poza dużymi miastami, z dominującym segmentem gości indywidualnych. Aby wyniki były jak najbardziej uniwersalne zdecydowałem się zbadać zachowanie na stronie określonego typu użytkowników:
- Nowi użytkownicy
- …trafiający na stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania Google
Skąd taki wybór? Chodziło mi o osoby, które trafiają na stronę po raz pierwszy – nie mają więc za sobą jakiejś historii przeglądania strony obiektu, która mogłaby wpływać na ich zachowanie. Zależało mi również na tym, aby „wyciąć” ruch pochodzący z ewentualnych kampanii reklamowych. Tacy użytkownicy mogliby zaburzyć dane (bo ich zachowanie w głównej mierze zależy od targetowania kampanii).
Do tych działów zaglądają najczęściej
Pora na pierwsze rezultaty. Oto najczęściej odwiedzane działy na całej stronie hotelu. A więc działy, do których użytkownicy zaglądali najczęściej podczas swoich wizyt:
Pakiety nie będą tu raczej zaskoczeniem: to podstawowe narzędzie sprzedaży hoteli resortowych. Zastanówmy się jednak czy w odpowiedni sposób zarządzamy pakietami? Czy teraz, we wrześniu mamy już gotowe pakiety jesienne i zimowe? W jaki sposób pozycjonują się nasze pakiety w Google dla najważniejszych fraz? I jak prezentujemy obiekt w pakietach?
Drugim najpopularniejszym działem są galerie zdjęć. To w ten sposób użytkownicy najczęściej wyrabiają sobie opinię na temat naszego obiektu. Do tego działu również chętnie wracają. Dopiero jedenaste miejsce działu „O nas” (lub „Hotel”) świadczy o tym, że uwaga użytkowników skupia się obecnie na wizualizacjach – wiedzą oni, że najłatwiej wyrobić sobie zdanie o obiekcie patrząc na jego zdjęcia. Dlatego warto inwestować w doskonałej jakości sesje foto i video.
Potencjalni goście bardzo chętnie wracają również do działów prezentujących SPA oraz Basen (jeśli taki w hotelu jest). To niezwykle popularna i oczekiwana w Polsce atrakcja mająca duży wpływ na decyzję o rezerwacji. Niezależnie od tego, czy później, podczas pobytu, wykorzystywana (jeden z paradoksów naszego rynku).
Do tych działów przechodzą ze strony głównej
Sprawdźmy jakie działy użytkownicy wybierają będąc na stronie głównej obiektu:
Wysoka pozycja działu Kontakt może być efektem dwóch zjawisk: bardzo często to w tym dziale nasi użytkownicy szukają informacji na temat lokalizacji obiektu. Po drugie – potencjalni goście analizując dane na temat hotelu często wracają na stronę główną zdecydowani na kontakt. Z poziomu strony głównej wybierają wówczas właśnie ten dział.
Pamiętajmy, aby w dziale kontakt znalazła się bardzo dokładna informacja o lokalizacji obiektu. Osobiście zachęcam do tworzenia osobnego działu poświęconego lokalizacji. W przypadku obiektów typu leisure jest to jeden z najważniejszych czynników mających wpływ na decyzję.
Na kolejnym miejscu są pokoje – w przypadku 17 badanych obiektów to właśnie ten dział wybierany był na stronie głównej jako drugi pod względem popularności. To dla nas niezwykle istotna informacja. Warto sprawdzić czy prezentujemy nasze pokoje w najlepszej możliwej formie – z doskonałymi zdjęciami, może materiałem video? Czy informujemy o wszystkich dodatkach dostępnych w cenie? Czy zapewniamy gości, że to na naszej stronie warto dokonać rezerwacji?
Ciekawe jest również to, że dział „O nas”, najczęściej wstawiany jako pierwszy w menu główne, w badaniu znalazł się dopiero na piątej pozycji.
Warto również dodać, że w przypadku obiektów, które umieszczały w menu głównym dział „Cennik”, to właśnie on cieszył się największą popularnością. Podobnie jak booking engine – pamiętajmy, że wiele osób własnie od tego zaczyna analizę strony obiektu. Warto więc poświęcić czas na treści prezentowane własnie w tym miejscu.
Powyższy artkuł jest niejako uzupełnieniem rozważań na temat tzw. content marketingu oraz pozycjonowania hoteli.
Przeprowadzone małe badanie potwierdza, że osoby odwiedzające stronę obiektu szukają kilku podstawowych informacji: zdjęć, lokalizacji, promocji, informacji o pokojach, cen, danych kontaktowych. Koniec. Na nic więcej i tak nie będzie czasu. Pamiętajmy bowiem, że w momencie, w którym użytkownik analizuje naszą ofertę, prawdopodobnie w jego przeglądarce otwartych jest kilka dodatkowych kart ze stronami naszej konkurencji.