Promocja hotelu w internecie. Wiedza, szkolenia, warsztaty.

Warsztaty w hotelu

Spotkanie poświęcone promocji Twojego obiektu. Więcej »

Raport online

Analiza sytuacji marketingowej Twojego hotelu. Więcej »

Nowa strona hotelu

Koordynacja działań przy prawidłowej budowie strony. Więcej »

Stała współpraca

Regularne wsparcie merytoryczno - operacyjne. Więcej »

Hotel na Facebooku: średnie zasięgi organiczne

24 lutego 2018, kategorie: Hotel na Facebooku    

Pod koniec ubiegłego roku szef Facebooka opublikował oświadczenie, które zmroziło marketerów. Spróbujmy przyjrzeć się tematowi z perspektywy naszej branży.

O co dokładnie chodzi? W swoim poście Mark Zuckenberg zapowiedział istotne zmiany w najważniejszym algorytmie platformy: Edge Rank. To on decyduje o tym co zobaczymy na naszej „tablicy” po zalogowaniu do Facebooka: jakie posty, przez kogo i kiedy publikowane.

Jest to więc odpowiednik googlowego Page Rank: tam mamy do czynienia z wynikami organicznymi, tutaj: z organicznymi zasięgami. W obu przypadkach chodzi o bezpłatne dotarcie do odbiorców: łakomy kąsek dla marketerów. I właśnie Edge Rank, algorytm odpowiedzialny m.in. za darmową dystrybucję naszych postów, podlega obecnie zmianom. Stąd całe poruszenie.

Mniej marek, więcej znajomych

Pisząc w dużym skrócie: Zuckenberg zapowiedział „powrót do źródeł”, czyli zwiększenie ilości prywatnych postów na tablicach użytkowników Facebooka – kosztem informacji publikowanych przez marki. Według szefa serwisu chodzi o to, aby Facebook na powrót stał się platformą komunikacji z bliskimi. Przynajmniej oficjalnie. Nieoficjalnie mówi się, że chodzi po prostu o wyciągnięcie jeszcze większych pieniędzy od reklamodawców. Bo gdy zasięgi organiczne postów spadną, w górę pójdą budżety reklamowe. Logiczne.

Jakie są zasięgi hoteli na Facebooku?

No właśnie: okazuje się, że póki co zasięgi organiczne postów publikowanych przez hotele nie spadają. Sprawdziłem osiem hotelowych Fan Page, następnie przygotowałem zestawienie zasięgów organicznych ostatnich postów publikowanych przez każdy obiekt.

Oczywiście należy pamiętać, iż metodologia została tutaj bardzo uproszczona: zasięgi organiczne zależą od wielu czynników (rodzaj treści, godzina publikacji, sposób budowy bazy fanów, poziom ich zaangażowania itd.). Aby zminimalizować wpływ postów, które z jakichś przyczyn miały wyjątkowo wysokie lub niskie zasięgi zdecydowałem się wziąć pod uwagę 10 ostatnich postów.

Po wyciągnięciu średniej wygląda to następująco:

  • Hotel 1, powyżej 2000 fanów: 36% zasięgu organicznego
  • Hotel 2, powyżej 4000 fanów: 16% zasięgu organicznego
  • Hotel 3, powyżej 3000 fanów: 24% zasięgu organicznego
  • Hotel 4, powyżej 4000 fanów: 15% zasięgu organicznego
  • Hotel 5, powyżej 15 000 fanów: 12% zasięgu organicznego
  • Hotel 6, powyżej 1000 fanów: 33% zasięgu organicznego
  • Hotel 7, powyżej 10 000 fanów: 28% zasięgu organicznego
  • Hotel 7, powyżej 30 000 fanw: 11% zasięgu organicznego

Średni procent zasięgu organicznego ostatnich 10 postów ośmiu analizowanych hoteli wyniósł więc 22%, co jest wynikiem dobrym – szczególnie w kontekście ostatnich dyskusji i czarnych przepowiedni. Uzyskiwane zasięgi nie spadły – przynajmniej w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Wnioski?

Ostatnio analizowałem ilość osób odwiedzających fan page hoteli w miesiącu. Liczby były zaskakująco wysokie – nic dziwnego, że Facebook chce upodobnić Fan Page do standardowych stron internetowych. Z tego powodu zasięgi organiczne postów zapewne nigdy nie spadną do zera: myślę, że będą się utrzymywać na poziomie kilkunastu procent. Za więcej trzeba już będzie zapłacić.

To praktyka podobna do tej, którą stosuje Google: organiczne wyniki wyszukiwania również „spadają” w strukturze SERP (stron z wynikami wyszukiwania). Obecnie nierzadko pierwsze pozycje organiczne w Google dają nie więcej niż 30% CTR (procent kliknięć). Blisko stąd do wspomnianej średniej 22% zasięgu na Facebooku. I to są właśnie liczby, na które możemy liczyć za darmo.

Z jednej strony to mało. Z drugiej: gdzie indziej możemy liczyć na jakąkolwiek darmową dystrybucję przekazu reklamowego? Warto o tym pamiętać.

Przeczytaj poprzedni wpis:
OTA rosną. Jaka przyszłość dla branży?

Czy hotele staną się jedynie "podwykonawcami" w procesie rezerwacji miejsc noclegowych? Statystyki pokazują, że dzieje się coś szczególnego. Coś, nad...

Zamknij

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!