Promocja hotelu w internecie. Wiedza, szkolenia, warsztaty.

Warsztaty w hotelu

Spotkanie poświęcone promocji Twojego obiektu. Więcej »

Raport online

Analiza sytuacji marketingowej Twojego hotelu. Więcej »

Nowa strona hotelu

Koordynacja działań przy prawidłowej budowie strony. Więcej »

Stała współpraca

Regularne wsparcie merytoryczno - operacyjne. Więcej »

Hotele na AirBnB – na co możemy liczyć?

28 lutego 2018, kategorie: Serwisy i portale, Strategie i Case Study    

1 miliard rezerwacji w roku 2028 – taki cel dla AirBnB nakreślił Brian Chesky, jeden z założycieli serwisu. Tym samym platforma oficjalnie obrała kurs na bezpośrednią rywalizację z gigantami branży OTA: Bookingiem oraz Expedią.

Przyznał to sam Chesky w jednym z wywiadów: „Naszymi konkurentami są dwa podmioty i jestem niezwykle podekscytowany tym, jak będą wyglądać najbliższe lata”. Cóż, hotelarze również są ciekawi. Tym bardziej, że to właśnie oni mają być jednym z elementów nowej strategii AirBnB.

Wreszcie ferment wśród OTA?

Jako hotelarze chyba powinniśmy się cieszyć. Wreszcie z rynku OTA napłynęły jakieś świeże wiadomości. Przecież w ostatnim czasie bombardowani byliśmy wyłącznie doniesieniami o kolejnych wielkich fuzjach i rosnących monopolach. Dlatego każde wydarzenie mogące zwiększyć konkurencję wśród OTA jest dla hotelarzy pozytywne. Choć daleka jeszcze droga do czasów, w których to OTA będą bić się o nasze pokoje, a nie my – o ich zasięgi.

AirBnB i hotele – jak to działa?

AirBnB oficjalnie zaprasza hotele do współpracy. Póki co nie wszystkie: serwis chętnie widzieć będzie obiekty „o indywidualnym charakterze i tożsamości„, oferujące „unikalne doświadczenie”. W domyśle: hotele niezależne. Duże sieci wstępu do AirBnB póki co mieć nie będą (choć ciekaw jestem kiedy i ta granica zostanie przekroczona).

Jak wejść do AirBnB? Obecnie system w pełni zintegrowany jest wyłącznie z channel managerem dostarczanym przez agencję SiteMinder. Tylko w ten sposób AirBnB może „zaciągać” dane dotyczące aktualnej dostępności i cen. W innych przypadkach możemy jedynie „wystawić” nasze pokoje na platformie, ale kontrola nad allotmentem będzie ograniczona. W przyszłości ma się to zmienić.

Jaka jest prowizja na AirBnB?

Tutaj jest najciekawiej. Prowizja na AirBnB jest dużo niższa niż na OTA: waha się od 3% do 5%. I wszystko byłoby świetnie, gdyby nie mały szczegół: tzw. „opłata serwisowa„, jaką AirBnB dolicza do każdej ceny. Jest to więc zupełnie nowy model, w którym zasadniczą „prowizję” opłaca użytkownik, a nie hotel.

Hotel na AirBnB

Dla hotelu sytuacja korzystna jest jedynie pozornie: aby ostateczna cena była atrakcyjna na tle innych kanałów, zmuszeni będziemy obniżyć ją właśnie o ową opłatę serwisową. W przeciwnym wypadku użytkownik AirBnB zobaczy dużo wyższą cenę niż – na przykład – użytkownik Booking.com.

Co więcej: nie mamy pełnej kontroli nad wysokością naliczanej opłaty. AirBnB informuje, iż waha się ona między 5% – 15%. Po doliczeniu „niskiej prowizji” w wysokości 3% otrzymujemy dość przygnębiający rezultat: nawet 18% kosztu rezerwacji.

Więc co z tym fermentem?

Powodów do hurraoptymizmu na pewno nie ma, ale warto obserwować rozwój sytuacji. O tym, że AirBnB może stać się nowym kanałem dystrybucji pokoi pisałem niemal dokładnie dwa lata temu. Dziś wiemy już, że serwis ma spore ambicje. Ale może chodzi tu o coś innego: właściciele AirBnB doskonale wiedzą, że model „sharing economy” swój sukces opiera m.in. na braku odpowiednich regulacji lub lukach prawnych. Nie można w nieskończoność liczyć na to, że sytuacja się nie zmieni. Dlatego warto obrać kurs na OTA.

Jeśli więc w roku 2028 AirBnB ma wygenerować miliard rezerwacji, Brian Chesky będzie się musiał bardziej postarać. Trzymajmy kciuki: ostatecznie z gigantami skutecznie rywalizować może wyłącznie inny gigant. Poza AirBnB nie widać nikogo takiego na rynku. Ach, zapomniałbym: jest jeszcze Google…

Przeczytaj poprzedni wpis:
Hotel na Facebooku: średnie zasięgi organiczne

Pod koniec ubiegłego roku szef Facebooka opublikował oświadczenie, które zmroziło marketerów. Spróbujmy przyjrzeć się tematowi z perspektywy naszej branży.

Zamknij

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!