Promocja hotelu w internecie. Wiedza, szkolenia, warsztaty.

Warsztaty w hotelu

Spotkanie poświęcone promocji Twojego obiektu. Więcej »

Raport online

Analiza sytuacji marketingowej Twojego hotelu. Więcej »

Nowa strona hotelu

Koordynacja działań przy prawidłowej budowie strony. Więcej »

Stała współpraca

Regularne wsparcie merytoryczno - operacyjne. Więcej »

Reklama hotelu w Google: kolejne zmiany

04 kwietnia 2017, kategorie: Reklama hotelu w Google, Strategie i Case Study    

W jaki sposób osoby szukające hotelu analizują wyniki wyszukiwania w Google? Najnowsze badania wskazują na spore zmiany – co to oznacza dla hotelarzy?

Chodzi o tzw. badania Eye-Tracking, czyli analizę ruchu gałek ocznych użytkowników przeglądających wyniki wyszukiwania w Google. Efektem tego typu badań jest tzw. „heat mapa” wskazująca na elementy przykuwające największą uwagę odbiorców.

2005 – 2014: trójkąty i litery

Pierwsze znaczące tego typu badania prowadzono w połowie ubiegłej dekady. Wówczas powstała koncepcja tzw. złotego trójkąta, bo właśnie taki kształt przybrał obszar, na który użytkownicy zwracali uwagę najczęśćiej.

ZDJECIE-01

W roku 2014 było już zupełnie inaczej. Obszar uwagi przypominał raczej literę F – użytkownicy częściej przewijali ekran w dół, zwracali również uwagę (choć niewielką) na reklamy AdWords emitowane na prawej kolumnie wyników wyszukiwania.

ZDJECIE-02

2017: zmiany

Agencja Travel Tripper postanowiła potwórzyć badanie w roku 2017, tym razem skupiając się na wynikach wyszukiwania hoteli. Przeanalizowane zostały zachowania 100 użytkowników. Każdy miał 15 sekund na analizę SERP (strony z wynikami wyszukiwania).

Przypomnijmy, że od 2014 roku Google dość mocno zmieniło wygląd swojej strony: w miejscu reklam na prawej kolumnie pojawiły się dane hotelu „zaciągane” z usługi Google Moja Firma, uzupełnione cenami (usluga Google Hotel Ads).

Wygląda na to, że ta zmiana drastycznie zmieniła sposób analizowania SERP przez użytkowników. Wystarczy spojrzeć na poniższe zdjęcia:

ZDJECIE-03

Grafika pochodzi ze strony Travel Tripper.

Organiczne znów tracą

Osoby szukające informacji o hotelu w pierwszej kolejności zwracają uwagę na reklamy AdWords wyświetlane nad wynikami organicznymi (maksymalnie już cztery reklamy), następnie przesuwają wzrok na prawo (zdjęcia, lokalizacja, ceny, opinie) i dopiero później zaczynają analizować wyniki organiczne.

ZDJECIE-04

Grafika pochodzi ze strony Travel Tripper.

Według agencji Travel Tripper:

  • Prawie 100% osób zauważyło reklamy AdWords
  • 92% osób spojrzało na prawą kolumnę
  • 82% osób zauważyło wyniki organiczne
  • …jednak im więcej reklam wyświetlało się na samej górze, tym rzadziej użytkownicy spoglądali na wyniki organiczne. Aby je dostrzec potrzebowali również więcej czasu.

Kilka paradoksów

Ciekawa okazała się korelacja „spojrzeń” i kliknięć.

  • 55% osób zadeklarowało chęć kliknięcia w reklamę AdWords
  • Niestety tylko 28% osób chciało kliknąć na wyniki organiczne
  • 10% osób było zainteresowanych kliknięciem w ceny pojawiające się po prawej stronie
  • Tylko 7% osób było zainteresowanych kliknięciem na dane z Google Moja Firma (zdjęcia, informację) – mimo, że ten element skutecznie przyciąga wzrok

Pamiętajmy, że wciąż nie wszyscy użytkownicy odróżniają wyniki płatne od organicznych. W badaniu aż 44% osób przyznało, że nie kliknęłoby w odnośnik płatny. Mimo to wielu z nich to robiło.

Wnioski?

W swoich komentarzach badani często przyznawali, że wpisując nazwę hotelu w Google ich intencją było jak najszybsze znalezienie linku prowadzącego bezpośrednio do strony hotelu.

To niezwykle istotna informacja – potwierdzająca, że odważna rywalizacja z OTA dla tzw. kampanii brandowych (słowem kluczowym jest tu nazwa hotelu) ma sens.

Warto mieć również pełną kontrolę nad reklamą hotelu w usłudze Google Moja Firma – wyświetlane tu zdjęcie może być jednym z pierwszych, jakie zobaczą użytkownicy.

Ważnym elementem badań jest pozycja (i znaczenie) wyników organicznych. To kolejny przyczynek do dyskusji na temat sensowności inwestycji w pozycjonowanie.

Google robi wszystko, aby przesunąć uwagę użytkowników w stronę reklam oraz cen. Czy warto w tej sytuacji inwestować w SEO? Nie zawsze – choć dokładna odpowiedź wymaga tu niestety indywidualnej analizy i rekomendacji.

Więcej wyników na stronie agencji Travel Tripper.

Przeczytaj poprzedni wpis:
rezerwacje-prowizje
Jak wielcy walczą o rezerwacje i…prowizje

"Tort" internetowych rezerwacji w naszej branży jest niezwykle smaczny, a kolejka po najlepsze porcje - coraz dłuższa. Zobaczmy, jak rozpychają...

Zamknij

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!