Promocja hotelu w internecie. Wiedza, szkolenia, warsztaty.

Warsztaty w hotelu

Spotkanie poświęcone promocji Twojego obiektu. Więcej »

Raport online

Analiza sytuacji marketingowej Twojego hotelu. Więcej »

Nowa strona hotelu

Koordynacja działań przy prawidłowej budowie strony. Więcej »

Stała współpraca

Regularne wsparcie merytoryczno - operacyjne. Więcej »

Skuteczność strony hotelu – cztery pytania

16 kwietnia 2015, kategorie: Strategie i Case Study, Strona hotelu    

Podczas jednej z branżowych konferencji wzięliśmy udział w dyskusji na temat mierzenia konwersji na stronach hotelowych. Czy dokładny pomiar skuteczności strony jest w ogóle możliwy? Oto cztery trudne pytania i odpowiedzi.

Co to jest konwersja?

W skrócie: do konwersji dochodzi, kiedy użytkownik przebywający na stronie zdecyduje się wykonać oczekiwaną czynność. W przypadku naszej branży jest to oczywiście dokonanie rezerwacji na stronie, choć dzięki Google Analytics możemy również określić tzw. cele strony, które nie oznaczają konwersji, ale tworzą sprzyjające jej warunki:

  • Wypełnienie formularza kontaktowego
  • Mail do hotelu
  • Telefon do hotelu
  • Osiągnięcie określonej jakości wizyty (np. czas pobytu na stronie)

Procentowo wyrażona ilość konwersji w stosunku do ilości użytkowników odwiedzających stronę nazywa się współczynnikiem konwersji. W branży e-commerce (handlu elektronicznego) to jedna z najważniejszych zmiennych określających skuteczność strony internetowej lub prowadzonych działań reklamowych. Dość jednak definicji, czas na trudne pytania.

Czy możemy dokładnie mierzyć konwersję strony hotelowej?

Oczywiście stronę hotelu moglibyśmy traktować w kategoriach sklepu internetowego – najczęściej bowiem znajduje się na niej booking engine, za pomocą którego użytkownik dokonuje „zakupu” pokoju w określonym terminie. Tu jednak podobieństwa najczęściej się kończą: branżę hotelową charakteryzują przynajmniej dwie cechy mocno komplikujące sprawę:

  • Wydłużający się proces podejmowania decyzji o rezerwacji
  • Możliwość dokonania rezerwacji przez telefon lub mail

To dlatego wielu hotelarzy czuje rozczarowanie widząc statystyki konwersji dla prowadzonych kampanii AdWords. A jeśli statystyki są lepsze, dotyczą najczęściej reklam wyświetlanych w momencie, kiedy użytkownik wpisuje w Google nazwę hotelu (tzw. frazę brandową).

Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze – wielu użytkowników wciąż woli zadzwonić. Szczególnie, jeśli rezerwacja dotyczy hotelu resortowego i związana jest z wypoczynkiem. Po drugie – bardzo często działania reklamowe sprowadzają na stronę osoby będące na początku procesu zakupowego. Nie mają one (jeszcze) zamiaru dokonać rezerwacji – póki co porównują, czytają, szukają najlepszej oferty.

Odpowiadając wprost na postawione pytanie: korzystając z tradycyjnych metod pomiaru (np. z modułu E-Commerce Google Analytics) możemy liczyć konwersję strony hotelu tylko w ograniczonym zakresie, koncentrując się na rezerwacjach dokonanych bezpośrednio przez stronę. Dla wielu obiektów jest to jeden z najmniej znaczących kanałów rezerwacji.

Pomiar skuteczności strony lub działań marketingowych w hotelarstwie jest więc niezwykle trudny. Wystarczy zdać sobie sprawę z tego, że:

  • Płatne kliknięcie i przejście na stronę hotelu nie oznacza rezerwacji przez stronę
  • Telefon do hotelu również nie oznacza natychmiastowej rezerwacji
  • W wielu przypadkach nawet dokonanie rezerwacji nie oznacza stuprocentowego przyjazdu

Jakie mamy wyjście?

Skoro „twardy” pomiar konwersji dotyczy często niewielkiej ilości faktycznie dokonanych rezerwacji, proponujemy mierzyć nieco więcej danych. Warto w tym momencie odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Jaka jest średnia dzienna ilość telefonów (maili) do hotelu?
  • Czy ta liczba rośnie w miesiącach, w których wydajemy pieniądze na reklamę?
  • Jakich ofert dotyczą zapytania telefoniczne?
  • Czy wśród nich są te, które aktywnie staramy się reklamować?
  • Jak wiele telefonów przełożyło się na założone rezerwacje?

Podnoszenie średniej ilości dziennych telefonów przy jednoczesnym utrzymaniu (lub wzroście) procentowego wskaźnika zakładanych rezerwacji (czyli „skuteczności” recepcji) powinno być jednym z celów naszych działań marketingowych. Wymaga to jednak pracy nie tylko nad kampaniami i stroną hotelu, ale również nad obsługą zapytań telefonicznych lub mailowych.

Jak wydawać pieniądze?

Warto również przeanalizować rezerwacje dokonane na stronie hotelu. A dokładniej: jakość wizyt zakończonych rezerwacją. Dzięki Google Analytics dowiemy się np. jak długo użytkownicy przebywali na stronie hotelu przez dokonaniem rezerwacji. Poniżej przykład jednego z hoteli miejskich. Widzimy, że w przypadku wielu dokonanych rezerwacji czas wizyty na stronie był bardzo długi:

konwersja-strona-hotelu

Wydając pieniądze na działania reklamowe starajmy się inwestować w ruch o zbliżonych parametrach – pomogą nam wspomniane na początku, odpowiednio zdefiniowane „cele strony”. A dzięki dodatkowej segmentacji użytkowników dowiemy się ile dokładnie osób spełniło w danym miesiącu założone warunki jakości wizyty oraz jakie źródła ruchu były tu najbardziej wartościowe.

Podsumowując

Oferta naszego obiektu oraz jego dane kontaktowe znajdują się na wielu różnych stronach w sieci, a własny booking engine to tylko jeden z wielu kanałów rezerwacji. Dokładny pomiar konwersji dla strony oraz dla prowadzonych działań jest więc bardzo trudny. Twarde dane pokazywać może Booking.com – ale tam rezerwacje dokonywane są wyłącznie przez internet.

W przypadku strony hotelu liczmy nie tylko dokonane rezerwacje, ale też wygenerowane zapytania. Inwestujmy w skuteczność recepcjonistów, liczmy i niwelujmy ilość telefonów nieodebranych. Starajmy się umiejętnie powiększać zasięgi działań reklamowych i ruch na stronie przy jednoczesnym zachowaniu jego jakości. Tylko połączenie takich elementów może przełożyć się na wzrost rezerwacji i osiągnięcie założonych celów.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Google i Facebook – integracja dla hotelu

W najnowszym numerze magazynu Beauty Inspiration piszemy o sposobach na łączenie kampanii w Google z reklamą na Facebooku. W jaki...

Zamknij

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!