Promocja hotelu w internecie. Wiedza, szkolenia, warsztaty.

Warsztaty w hotelu

Spotkanie poświęcone promocji Twojego obiektu. Więcej »

Raport online

Analiza sytuacji marketingowej Twojego hotelu. Więcej »

Nowa strona hotelu

Koordynacja działań przy prawidłowej budowie strony. Więcej »

Stała współpraca

Regularne wsparcie merytoryczno - operacyjne. Więcej »

Promocja hotelu na Facebooku: zasięgi organiczne AD 2020

31 grudnia 2019, kategorie: Hotel na Facebooku    

Niemal dwa lata temu, w lutym 2018 zbadałem średnie zasięgi organiczne postów publikowanych przez hotele na Facebooku. Pora powtórzyć badanie i porównać wyniki. Zaskakują!

„Facebook tnie zasięgi” – to zdanie już od kilku lat powtarza wielu marketingowych ekspertów. I faktycznie – biorąc pod uwagę dane światowe – marki na Facebooku mogą dziś liczyć na zasięgi rzędu zaledwie kilku procent (liczonych w stosunku do liczby osób lubiących stronę – tzw. fanów). Jak to wygląda w przypadku naszej branży i naszego rynku?

Spadków…brak!

Tak jak dwa lata temu – dziś również zbadałem 8 wybranych stron polskich hoteli na Facebooku. Wybór obiektów nie był dokonany losowo: aby przeprowadzić badanie potrzebowałem zajrzeć do statystyk „fan page” (dziś Facebook nie stosuje już tej nazwy, mówimy po prostu o „stronie na Facebooku”), korzystałem więc z danych, do których po prostu mam dostęp. Nie jest to – delikatnie mówiąc – metodologia pozbawiona błędów, mimo to obraz, jaki wyłania się z badania, jest ciekawy.

Pod lupę wziąłem zasięgi 10 ostatnio publikowanych postów, następnie wyciągnąłem średnią dla hotelu w oparciu o jego ilość fanów. Dwa lata temu średnie zasięgi postów dla 8 badanych hoteli wynosiły 22% liczby fanów.

Zobaczmy jak dziś radzą sobie hotele na Facebooku. Po dwóch latach należałoby się spodziewać spadków – zgodnie z tym, co obserwują marketerzy. Mimo to okazuje się, że zasięgi nie spadły:

  • Hotel 1, powyżej 2000 fanów: 31% zasięgu organicznego
  • Hotel 2, powyżej 4000 fanów: 16% zasięgu organicznego
  • Hotel 3, powyżej 3000 fanów: 52% zasięgu organicznego
  • Hotel 4, powyżej 4000 fanów: 20% zasięgu organicznego
  • Hotel 5, powyżej 15 000 fanów: 15% zasięgu organicznego
  • Hotel 6, powyżej 6000 fanów: 29% zasięgu organicznego
  • Hotel 7, powyżej 5 000 fanów: 27% zasięgu organicznego
  • Hotel 8, powyżej 30 000 fanow: 11% zasięgu organicznego

Daje to średnią – uwaga – na poziomie 25%, a więc o 3% wyższą niż dwa lata temu! Oczywiście na wyniki mogło wpływać bardzo dużo czynników: okres świąteczny, publikowane promocje itp. Mimo to nie widać jednoznacznego trendu spadkowego.

Wnioski i sugestie

W przypadku obiektów z największą liczbą fanów średnie procentowe zasięgi są najniższe, choć w liczbach bezwzględnych będą to nadal zasięgi większe niż wszędzie indziej. Budujmy więc społeczność wokół naszego obiektu, ale róbmy to „organicznie” – bez niepotrzebnych kampanii nakierowanych na pozyskanie fanów.

Nie przejmujmy się stosunkowo niewielką ilością fanów – ich liczba będzie rosnąć wraz z rekomendacjami znajomych (zakładając, że nasz serwis na to zasługuje), będą to również osoby bardziej zaangażowane w to, co dzieje się w obiekcie. A to z kolei przełoży się na lepsze darmowe zasięgi oferowane przez Facebooka.

Liczba fanów rośnie, gdy jesteśmy w stanie pozytywnie zaskoczyć naszych Gości podczas pobytu – chętnie dzielą się wówczas swoim doświadczeniem. Możemy również zapraszać do polubienia osoby, które „polajkowały” nasze posty. Możemy też wysyłać wiadomości do wszystkich, którzy zrecenzowali nasz hotel na Faceoboku.

Łącz zasięgi

Pamiętajmy, że dziś gra o zasięgi toczy się głównie w systemie reklamowym FB. Dlatego nie bójmy się inwestować w dobrze przemyślane promocje wybranych postów (najlepiej takich, które charakteryzują się silnym zaangażowaniem odbiorców). Z mojego doświadczenia wynika, iż fani potrafią reagować na komunikaty reklamowe znacznie słabiej niż osoby, które jeszcze w obiekcie nie były. Paradoks charakterystyczny dla naszej branży.

Nie jestem również zwolennikiem publikowania wszystkiego za wszelką cenę. Moim zdaniem lepiej starannie przygotować komunikat, poczekać na jego organiczne wyniki, a następnie zainwestować w dodatkową promocję. Łączmy więc zasięgi darmowe z płatnymi (które wciąż są względnie tanie).

I pamiętajmy, że Facebook jest platformą rozrywkową, odwiedzaną najczęściej z chęcią „zabicia czasu” i relaksu. Dostosujmy się z hotelowymi komunikatami do tego „stanu ducha”. Wywołujmy dobre emocje, bawmy, próbujmy zaciekawić, pokażmy zespół, zaproponujmy ciekawy przepis kulinarny – podniesiemy tym samym szanse na „łaskę” algorytmu, a co za tym idzie – zasięgi powyżej średniej.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Plan marketingowy hotelu 2020
Hotelowa „check-lista” na rok 2020

Niedawno pisałem o moich propozycjach dotyczących budżetu marketingowego hotelu w roku 2020. Dziś chciałbym krótko zasugerować działania marketingowe, jakie moim...

Zamknij

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!